ShockWave therapie

Shockwave werkt met geluidsgolven. Je fysiotherapeut bedient een apparaat waar deze geluidsgolven uit komen. Deze geluidsgolven verplaatsen zich onder een bepaalde druk door je huid naar de plek waar je blessure zit. Door deze geluidsgolven verbeteren de bloedsomloop en stofwisseling in het blessuregebied waardoor de pijn afneemt. Zo stimuleert de behandeling je lichaam om de blessure zelf te genezen. Het is een goede behandeling bij chronische en/of hardnekkige blessures. Met shockwave kan de fysiotherapeut de klacht op weefselniveau behandelen waardoor de pijn afneemt.

De fysiotherapeut kan shockwave gebruiken bij:

• Langdurige peesklachten (met of zonder verkalking) van hiel, achillespees, kniepees, elleboog of schouder
  • Scheenbeenklachten (shin splints)
  • Spierverrekkingen
  • Spasticiteit

Hoe gaat de fysiotherapeut te werk.

De fysiotherapeut onderzoekt eerst, eventueel met behulp van het echografisch apparaat, jouw klachten. Op het te behandelen lichaamsdeel brengt hij vervolgens wat gel aan. Deze gel helpt om de golven beter over te brengen. De fysiotherapeut richt de golven via een behandelkop op dit gebied. Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten en dit is altijd onderdeel van een volledige behandeling fysiotherapie.

Soms vindt de behandeling plaats op één lichaamslocatie, maar hij kan ook een groter gebied behandelen. De fysiotherapeut kan de frequentie en intensiteit van de golven tijdens de behandeling veranderen. De behandeling kan pijn doen, maar de behandelend fysiotherapeut houdt altijd rekening met je blessure en pijnbeleving. Hij legt bij iedere stap uit wat hij doet en gaat doen.

Gemiddeld zijn er 5 behandelingen nodig. Tussen 2 behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen.